פרדס חנה כרכור

כמעט 20 שנה חלפו מאז כתב אהוד בנאי את השורות "שלוות עולמים פרדס חנה כרכור / אקליפטוס בודד שורק בלוז כנעני " בשירו 'בלוז כנעני, שנכתב לזכרו של איש הרוח, המשורר, המוסיקאי מאיר אריאל,  תושב המקום.

יש המכנים את פרדס חנה - כרכור,  "מושבת האמנים" ואכן המושבה שמסרבת להפוך לעיר,  משכה אליה לאורך השנים אמנים רבים שביקשו לעזוב את העיר הגדולה ולעבור למרחבים שקטים, פסטורליים בהם "אקליפטוס בודד שר בלוז כנעני" 

אבל לא רק אמנים משכה אליה פרדס חנה כרכור, אוכלוסיית היישוב מגוונת למדי, ומורכבת מעולים חדשים מחבר העמים ומאתיופיה, לצד ייקים ועולים ותיקים מפולין ומרוקו.  ערב רב של שפות, ותרבויות.

נהר מעדן בפרדס חנה כרכור,  מפגיש אמניות שהחלו את המסע שלהן בקבוצה שהתקיימה במועצה אזורית מנשה, ובקשו להמשיך  ללמוד, לחקור וליצור את הנהר האישי שלהם ואת הנהר החברתי. ואליהן הצטרפו אמניות נוספות, שלהן זו השנה הראשונה במיזם, תושבות המקום והסביבה. 

הנושא המרכזי בה עוסקת הקבוצה בשנה זו היא "ויאמר"  - על שפות האדם.

 במסע המחפש את 'שפת הנהרות' האישיים והחברתיים אנחנו עוסקים בתמות שונות: מסיפור מגדל בבל התנ"כי וחיבור למציאות העכשווית שלנו, דרך ברור מושגים כמו 'שפת אם', 'שפה זרה'.  שאבנו השראה מהמסה "גילוי וכיסוי בלשון" של ח.נ. ביאליק ועסקנו בצד ה'פיזי' של השפה כמו גם בשתיקה. 

אנחנו עוסקים ב'שפה' כחלק בלתי נפרד מברור זהות אישית, כמו גם זהות חברתית וסיפור של מקום. 

האירוע האמנותי של מיזם 'נהר מעדן' תערוכה, באוצרות של צביקה אלטמן, יתקיים במחצית חודש מאי, כחלק מאירוע  'תיקון שבועות' שהפך להיות מסורת מקומית. 

מיזם 'נהר מעדן' פרדס חנה כרכור מתקיים  מתוך שיתוף פעולה עם המרכז הקהילתי במושבה ובתמיכת ארגון 'יחד' - זהות יהודית ישראלית  בקהילה .

מנחה: עדי נחשון
אוצרים: צביקה אלטמן, גילת בן אריה

לתצוגה דיגיטלית של התערוכה 'ותאמר' - שפתה נשמעת בחומר'