הצעה למיזם המזמין קהילות יהודיות וישראליות בחו"ל, לספר את סיפוריהן, ככלי להמשכיות הלמידה, המחקר והיצירה התרבותית של מארג החיים היהודי - ישראלי

קהילות בחו"ל - נהר מעדן והעמיות היהודית imageקהילות בחו"ל - נהר מעדן והעמיות היהודית image
העם היהודי הפזור ברחבי תבל, אוצר בתוכו סיפורים אישיים וסיפורים קהילתיים המאגדים זיכרון, חוויה, וקשר משותף עתיק יומין. קשר המתפרס על פני מרחבי זמן, מרחבים גיאוגרפיים ומרחבים תרבותיים.

כל אחד ואחת מאתנו, כיחידים וכקהילות, מהווים חולייה בשרשרת הדורות של העם היהודי אליה אנחנו מביאים סיפורים - אישיים וקהילתיים. כאשר אנו שוזרים את כל הסיפורים יחדיו, נוצר מארג ייחודי של סיפורים חיים המניעים את תרבותן של קהילות יהודיות עכשוויות כהזמנה לתכנון, המשכיות ויצירה חדשה.

סיפורן של הקהילות היהודיות שונה האחת מן השנייה ומושפע מגורמים רבים. אין ספורה של קהילה יהודית אחת כסיפורה של קהילה יהודית אחרת. ההבדלים ניכרים גם בין קהילות הקימות באותה מדינה ובוודאי בקהילות במדינות שונות. אבל דבר אחד מחבר את כולן, אותו חוט עדין הקושר אותנו אל המקורות היהודיים, אל לוח השנה העברי ואל הסיפור ההיסטורי – חיבור שמתקיים מתוך הבנה שכל קהילה תטווה את החוט הזה בדרכה ועל פי אמונתה והבנתה.

אלא שבעולם משתנה אנחנו מחויבים לא רק להתבונן אל העבר אלא בעיקר להתבונן ולפעול מתוך חיבור למציאות העכשווית בה כל קהילה חיה ופועלת עם דגש אל העתיד .

ייחודו של מיזם 'נהר מעדן' שהוא מתרחש במקביל בשני מרחבים. המרחב האחד הוא המרחב שבו נרקם 'הסיפור הקהילתי' האינדיבידואלי לכל קהילה וקהילה. סיפור שנרקם ונארג מסיפורים אישיים של אמנים, חברי הקהילה ומאיסוף מידע של מעגלים הולכים ומתרחבים. 

המרחב השני הוא המרחב המחבר קהילות יהודיות מרחבי העולם. מרחב בו ניטווים חוטים והם מחברים בין קהילות רחוקות וקרובות גדולות וקטנות. קהילות ששפתן זהה או שונה, והדבר שמשותף לכולן שהן חלק מהקהילה היהודית הגלובלית .

הדינאמיות של מעשה החיבור היא זו שמזמינה לתכנון המשכיות ויצירה חדשה. הניואנסים, הרמזים והכיוונים האפשריים מתגלים לעיניי המשתתפים תוך כדי התהליך, ופותחים נתיבים חדשים גם במקומות בהם נראה שהנהר עצר מלכת.


קהילות שהשתתפו במיזם:

העבודה ברקע: פרט מתוך 'כולנו רקמה אנושית אחת' , שלומית בן יון , עמק חפר

בורגתה-איסטנבול

בורגתה-איסטנבול

ניגון עתיק מתרבות הלאדינו, מחבר בין קהילת יהודי איסטנבול ובין קהילת היישוב בורגתה בעמק חפר. ישוב שהוקם על ידי משפחות מתורכיה בשנת 1949. ניגון זה גם הוליד את הקשר בין קבוצת אמנים מאיסטנבול ומבורגתה שיחד יצאו למסע 'בנהר מעדן'. מסע של חקירה, לימוד ויצירה אמנותית בהשראת הביוגרפיות האישיות והחברתיות.

להמשך קריאה
אזור מפרץ סן פרנסיסקו

אזור מפרץ סן פרנסיסקו

כאשר חיים במדינה שאינה ארץ המקור, סוגיות בנושא מושג הבית ושייכות בהיבט האישי, המשפחתי והקהילתי מקבלות משמעויות חדשות ומזמינות לבחינה מחודשת ומעמיקה. מיזם "נהר מעדן" באזור מפרץ סן פרנסיסקו התקיים בקהילה הישראלית . עשר אמניות, ביניהן כאלה שבאו לזמן מוגבל ומי שבנו במקום את ביתן הקבוע. כך או כך, חויית ההגירה היא מרכזית ומוכרת לכולן, והקבוצה דנה בשאלות של זהות ושייכות, עם געגועים ונוסטלגיה. כל אחד מהמפגשים הזמין את המשתתפות להתבונן בסיפור הביוגרפי האישי ובסיפור הקהילה בה הן חיות ויוצרות.

להמשך קריאה